Det har alltid vært lettere for meg å være trist.

Melankolien har vært mitt hjem og usikkerheten sammen med ensomheten min beste venn, eller i alle fall min mest trofaste. De har fulgt meg hele mitt liv, fylt tomrom i hjertet mitt med ul og tvil, og prikket på innsiden av hodet mitt, rett bak øynene, der tankene er. Prikk, prikk, prikk.

Man kan se på prikkene dine at du er trist. Jeg merker det.

Når det kommer til stykket, er det tristeste av alt at jeg ikke har noen grunn til å være trist. Hvilket stykke, spør du? Det teaterstykket med den fillete dukken, med en ring av kritt, det teaterstykket om en mann som treffer en hund og får sitt livs første venn, og hunden har en svart, våt og kald nese, men den logrer og den er trofast. Den kommer hver dag. Skjønne dere ikke at det ikke er hunden som blir tam, det er mannen! Når det kommer til stykket, har jeg ingenting jeg skulle ha sagt.

Min barndoms tristeste minne har ikke engang skjedd, det skjer på en scene, det skjer i morgen, og jeg kommer til å gå glipp av det. Jeg er et beskyttet barn, jeg sitter under en magisk paraply med en gullball og vaniljeis. Det tristeste er at ingenting er trist. Jeg bare sutrer.

Du må ikke tro at jeg ikke vet det. Dette med perspektiv har jeg alltid vært veldig klar over, den største forbannelsen som hviler over meg er at jeg alltid ser mine egne katastrofer i de riktige perspektivene, det er aldri synd i meg. I hele mitt liv har det aldri vært synd i meg. Stakkars, stakkars meg.

Så kommer det en sang, som overhodet ikke handler om meg. Og alle hendene kommer inni meg, de trykker på knappen og det renner saltvann ut av meg. Det er ikke tårer. Gud har forlatt meg uansett. Det er ikke meg det handler om.

Tror du ikke jeg vet det?

lydspor: Susanne Sundfør – The Brothel